De Proeftuin
Adrie Vroon en Evelien de Wit
Uit het PISA-2018 onderzoek bleek dat jongeren minder goed zijn gaan lezen en minder leesplezier hebben dan in 2015. Bovendien leest bijna een kwart van de jongeren onder het basisniveau dat PISA nodig acht om maatschappelijk te kunnen functioneren. Adrie en Evelien merkten, tijdens het werken met deze jongeren, dat er bij deze doelgroep veel te bereiken is.
Toen er subsidie beschikbaar kwam zijn ze hier vol enthousiasme mee aan de slag gegaan. Ze begonnen met oriënterende gesprekken op alle VO scholen in het werkgebied. Wie kan en wil er met ons samenwerken en waar kunnen we veel bereiken?
Uiteindelijk zijn er 2 scholen uitgekozen, 1 VMBO (basis/kader) en 1 MBO (niveau 2), waar ze aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen van een formule die overal kan werken. En dat is gelukt, ze kwamen tot de zogenaamde triple-A succesformule. Over hoe Aandacht en Afstemming (collectie) samen leiden tot Animo om te gaan lezen hoor je in deze sessie.
Hoe verleid je scholieren via lekkere kussens, poëzie aan de muren op de plek waar je de boeken neerzet om eigenlijk als vanzelf al een boek op te pakken? Hoe maak je het aantrekkelijk en hoe betrek je de leerlingen er zelf bij? Opvallend, maar misschien ook wel weer niet, is dat je eigen aannames vaak helemaal niet blijken te kloppen. Juist als het gaat om de collectie boeken, die je aan moet schaffen.
In de sessie zul je leren dat eenmalig inzetten ervan niet helpt maar structureel aanpakken echt tot verandering kan leiden.
Biografie
Adrie Vroon van Bibliotheek Rivierenland is specialist innovatie en educatie en was projectleider van de Proeftuin en uitvoerend leescoach.
Evelien de Wit, ook van Bibliotheek Rivierenland is specialist innovatie en educatie en was betrokken als leescoach.